Skovshoved skole


Foto af Skovshoved Skole

Foto af Skovshoved Skole

Skovshoved Skole er en kommunal folkeskole i Gentofte beliggende på grænsen mellem Charlottenlund og Klampenborg i udkanten af den gamle Skovshoved by. Skolen blev indviet i 1907 i de hvide pavillonbygninger på Korsgårdsvej 1, hvor den stadig ligger. Skolen er siden udvidet i flere etaper. Skovshoved Skole har 3 spor og 630 elever. 

Vi ønsker at styrke det tværfaglige samarbejde mellem lærere og pædagoger på Skovshoved Skole i skole, GFO og FC. Et samarbejde der beror på en målrettet og helhedsorienteret indsats for at skabe en sammenhængende varieret læringsdag fra kl. 07.00 – 20.00 til gavn for fællesskabet og de enkelte børns trivsel, læring og alsidige udvikling. Derfor har vi for nylig flyttet Skovhoved Fritidscenter fra en selvstændig bygning 200 meter fra skolen, ind på Skovshoved Skole.

Der er i den forbindelse, brug for en revitalisering af det område på skolen, hvor Fritidscenteret nu er placeret. Vi drømmer om en gentænkning af de pt ”døde” og kedelige kvadratmetre, der præger området omkring skolens café og den store skolegård, således at områderne i stedet opleves som interessante og inspirerende læringsmiljøer, der understøtter fællesskabet og livet på skolen og i omgivelserne omkring skolen fra tidligt til sent, hver dag.

Vi ser en mulighed for at få de ubrugte og utydelige områder i spil i dagligdagen, ved mere gennemsigtighed mellem lokalerne og etagerne på skolen og en bedre sammenhæng imellem ude- og inderum. Der er brug for anderledes læringsmiljøer, der med større pædagogisk sammenhængskraft understøtter fællesskabet og trivslen på tværs af afdelingerne, med flydende zoner mellem ude & inde, oppe & nede og skole & fritid, i området hvor fritidscenteret nu bor.

Vi har et særligt fokus på udearealerne, og drømmer om en sjovere gård og et mere inspirerende udendørs læringsrum. Ønsket kommer direkte fra elever fra mellemtrin og udskoling i trivselsmålingerne, ligesom det også er et stort ønske fra vores elevråd, at særligt udearealerne for mellemtrin og udskoling optimeres, og hvor bevægelse fungerer som drivkraft for trivsel og fællesskab.